Min baggrund

Oprindeligt er jeg uddannet som væver fra Kunsthåndværkerskolen i København 60-64. Efter endt uddannelse fik jeg mere og mere lyst til at lave billeder, og var så heldig at kunne komme på værksted hos den meget dygtige Ann-Mari Kornerup, som jeg også havde haft som lærer på skolen. Her kom jeg i gang med at sy billeder, og det har fyldt mit liv i mange år.

Historien om mine puder

Da jeg fik ideen med at omsætte noget af min billedeverden til stramaj, var der mange der rystede på hovedet. Stramaj - korssting det var der da ingen der ville sy. Men det gode gamle sting kan alle lære. Og med nye motiver og farver har jeg den glæde at opleve, at rigtig mange har lyst til at brodere.

Jeg startede med puder - det lå ligefor, da det var en forlængelse af at sy billeder. Jeg valgte hørgarn, der har så smuk en glans, og giver en levende ujævn struktur. Jeg bruger mest almindelige korssting - men indimellem også dobbelte korssting eller flettesting for at gøre arbejdet mere varieret, og også for at få mere struktur. Der er vedlagt anvisning på disse sting. Jeg har selv syet hver eneste pude op for at være sikker på resultatet.

Det vil stadig være puder der vil være mit hovedemne, men med tiden har der sneget sit et par tasker ind. Ved samarbejde med fru zippe har jeg også beskæftiget mig med uld på stramaj og bomuld på hørlærred.

Ro og afslapning

Jeg finder stor ro ved at sidde og sy. Tankerne kan komme og gå mens hænderne arbejder – du kan høre dejlig musik eller oplæsning imens. Mange hævder, at de ikke har tid; det er nok rigtigt for en del, men for den som finder en stund i ny og næ, vil det færdige arbejde stå som en god ven, man har haft gode oplevelser med.

Mine broderikits forhandles flere steder.